WAT IS DESIGN

Het onderwerp van dit kwartaal is design. Maar wat is design nou eigenlijk? Een goede vraag, want tijdens mijn studie heb ik nooit nagedacht over wat design is.

design bankWanneer ik aan design denk, zie ik een bank voor me. Strak vormgegeven, één kleur, zonder tierelantijnen. Zo gek is die gedachte nog niet, want als je de Van Dale er op naslaat, gaat het met name over productuiterlijk. Maar design is natuurlijk veel meer dan alleen een strak vormgegeven, eenkleurige bank, zonder tierelantijnen.
Volgens Saskia Best, docente Concept Development in Rotterdam, gaat design in zijn algemeenheid over het (bewuste) ontwerpproces en het concept er achter. Het is onder te verdelen in drie categorieën: design als proces, design als object en design als stijl.

Ook het onderstaande filmpje geeft een helder antwoord op de gestelde vraag.

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

