Dutch Design Week

DDWOp zaterdag 17 oktober is het weer zo ver: de Dutch Design Week gaat dan van start. Gedurende deze dagen vormt Eindhoven voor de achtste keer het podium voor het grootste designevenement van Nederland. Tijdens dit evenement zijn er talloze lezingen, workshop, openingen, productlanceringen, seminars en exposities te zien. De uitreiking van de Audi Design Award mag daarbij natuurlijk niet ontbreken. Deze prijs wordt toegekend aan het beste ontwerp van het jaar.

De vakjury heeft 6 ontwerpen genomineerd. Van deze ontwerpen ik mijn stem gegeven aan de ‘Merry-go-round Coat rack’. Het ontwerp is gemaakt door Studio Wieki Somers, in opdracht van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Ik vind het ontwerp ontzettend goed bedacht. Het geeft mij een nostalgisch gevoel. Dat geluksgevoel dat je als klein kind kon hebben, als je aan een touwtje moest trekken om een mandje met een briefje erin omhoog te takelen naar je vriendje, die boven zat te wachten om het briefje open te maken en te lezen.

Ik zie het al helemaal voor me dat het in werkelijkheid vaker wordt toegepast. Stel, je stapt een restaurant binnen, hangt je jas op en trekt aan de touwen zodat je jas omhoog wordt gehesen. Je ziet hierdoor gelijk of het druk is in het restaurant en wat voor een soort mensen er zijn ( lange jas, korte jas, leren jas, bont jas, de kleur). Daarnaast lijkt het mij een vrolijke versiering van het plafond. Gelukkig dat het tegenwoordig in ieder restaurant verboden is om een sigaret op te steken!

Geef een reactie

