En doorkauwen maar!

Veel mensen eten te snel. Dat kan natuurlijk gebeuren, onderweg wanneer je haast hebt of vlug even voor een
afspraak. Maar sommigen eten altijd te snel. En dat is, buiten dat het ongezellig is wanneer samen eet, niet bevorderlijk voor de spijsvertering. Daarom ontwierp Lissa Kooijman de Eetmeet: een bord dat aangeeft hoe lang je over een hap moet doen.

Afbeelding 8

Hoezo een Eetmeet?
Voor haar afstudeerproject aan de TU Eindhoven liep Lissa mee met een psycholoog die mensen met overgewicht behandelt. Het viel haar op dat veel mensen vertelden dat ze te snel eten. Als je te snel eet, komt het gevoel van verzadiging niet overeen met de werkelijke maagvulling. Hierdoor eet je al snel te veel. Lissa wilde een product maken dat hierbij helpt. Zo ontstond de Eetmeet.

Hoe werkt het bord?
Het bord bestaat uit twee delen: een intelligent onderbord en een bord van porselein. Het bovenste bord is een normaal bord, waarvan de zijkanten lichtdoorlatend zijn. In het onderbord zitten lichtjes, een weegschaal en een computertje. Dat weegt het eten en berekent hoe groot de hap is die je neemt. Vervolgens berekent de computer hoe lang je over die hap moet doen. Als je begint met eten, gaan de lichtjes branden. Vervolgens kauw je de hap totdat de lichtjes uit zijn.

Ik betwijfel mij dit nou een oplossing is om het overgewicht tegen te gaan. Dit zou dus betekenen dat je het bord overal mee naartoe moet nemen. “Sorry ober, ik neem graag mijn eigen bord mee wanneer ik uiteten ga.”
En wat nou voor de liefhebbers van de keten met de grote gele M? Je kunt namelijk moeilijk langer dan 10 seconde op zo’n kleffe burger kauwen! En ik eet ’s ochtends graag een bak chocolade Cruesli met melk. Moet ik dit dan ook op het platte bord leggen?
Wellicht dat het idee iets aangepast kan worden. Dan zou het misschien kunnen helpen het overgewicht de reduceren.

Geef een reactie

